מה זה יודאיקה?

- נדב ארטיודאיקה היא פשוט כינוי כללי לפריטים היסטוריים וספרותיים בעלי קשר ליהדות או תרבות ומסורת יהודית. בשנת 2022, יש הרבה פחות דגש על חומר ספרותי לעולם היודאיקה הפופולרי.

רוב האנשים מקשרים בין יודאיקה מודרנית לטקסים דתיים וחפצים כמו חנוכיות, כוסות קידוש, פמוטי שבת וערכות תפילין.

יודאיקה עכשווית כוללת למעשה מגוון עצום של אמנות, כלי שולחן לעיצוב הבית, כלי כסף, תכשיטי מעצבים עם נושאים יהודיים ואפילו צעצועים לילדים. נחקור את מגוון מדהים של סגנון יודאיקה והיכן ניתן לקנות יודאיקה מסורתית ועכשווית באינטרנט.

תוכן עניינים

מה המשמעות של יודאיקה?

יודאיקה פירושה יצירות אומנות או מלאכה עם נושא יהודי. המילה יודאיקה מבולבלת לעתים קרובות עם הדת היהודית או היהדות. זה בעיקר בגלל שמיועדים הרבה פריטי יודאיקה לתרגול פולחני, בין אם בבית כנסת ובין אם בבית במהלך חג יהודי. דתות אחרות והתרבויות הלאומיות לא ממש יצרו מקבילה ליודאיקה, מה שמוסיף לבלבול.

אפילו יהודים חילונים רבים מעורפלים לגבי ההגדרה המדויקת של יודאיקה ומניחים שזו קטגוריית נישה דתית. חבל כי יודאיקה מודרנית כוללת כמה מהעיצובים העדכניים ביותר

מאמנים ישראלים עכשוויים. ליודאיקה יש בהחלט קשר חזק ליהדות ודת ומהווה קישור לעבר היהודי העתיק שלנו – אבל זו בעצם רק נקודת ההתחלה.

5 נקודות חשובות להבנה של מהי יודאיקה

  • - נדב ארט

    יודאיקה אינה דת או היבט של הדת היהודית
  • יודאיקה אינה מוגבלת לפריטי פולחן מסורתיים לבית הכנסת או לשבתות וחגי ישראל.
  • יודאיקה מודרנית כוללת מגוון עצום של אמנות, עיצוב הבית, תכשיטי מעצבים, מוצרים וצעצועים לילדים ופריטי תינוקות.
  • היודאיקה הטובה בעולם – מסורתית ועכשווית – מיוצרת בעבודת יד בישראל על ידי צורפים, מעצבים ואמנים מומחים.
  • אמנם היודאיקה שואבת השראה מאלפי שנים של מסורות ומורשת יהודית, ועדיין משרתת צרכים דתיים יהודיים, אך יודאיקה מודרנית נגישה לאנשים מבני כל האמונות.

מהי יודאיקה עתיקה?

- נדב ארט

יודאיקה עתיקה הוא מונח פשוט שגורם לבלבול רב. יודאיקה עתיקה מתייחסת

במיוחד לפריטי יודאיקה שנעשו בעבר ולעיתים הם בני מאות רבות של שנים. יודאיקה עתיקה נמצאת בדרך כלל במוזיאונים ובאוספים פרטיים שלפעמים נמכרים במכירה פומבית. יודאיקה עתיקה יכולה לפעמים להגיע למחירים של עשרות אלפי דולרים. מנורת לינדו (חנוכייה מכסף שנוצרה בלונדון בשנת 1709) מוערכת ב-300,000 £.

עתיקה הוא בעצם כל פריט ישן שמוערך בשל גילו ונדירותו היחסית, כמו גם על יופיו ועל כל מתכות יקרות או אבני חן ששימשו ליצירתו. הרבה אנשים שרוצים לקנות יודאיקה יתבלבלו בין יודאיקה עתיקה לבין יודאיקה מסורתית.

מהי יודאיקה לשעתוק?

- נדב ארט יודאיקה מסורתית היא חיקוי מודרני, עיבוד מחודש או העתקה מדויקת של פריט מקורי של יודאיקה עתיקה. אלא אם כן הוא נמכר כפריט עתיק אמיתי, אין מדובר בהונאה. שִׁעתוּק יודאיקה היא מחווה נפלאה לפריט קלאסי ודרך נהדרת להחזיק בתרבות תרבותית יפה באמת.

מחירי השיעתוקים משתנים באיכות ובדיוק של המוצר. יודאיקת השעתוק הזולה ביותר מוצעת למכירה בדוכנים ובקיוסקים ברחבי תל אביב, ירושלים וכל אתר תיירות בישראל. יודאיקה העתקה הטובה ביותר זמינה ביותר בעולם חנויות מוזיאונים יוקרתיות. אתה יכול לקנות יודאיקה באיכות מעולה באינטרנט וליהנות מפריט עיצוב הבית שיהיה ניתן לזיהוי מיד לאבותינו היהודים הרחוקים.

- נדב ארט

יודאיקה מסורתית היא יודאיקה מודרנית הממשיכה סגנונות צורפות מסורתיים. הרבה מסגנונות אלה היו מלאכת יד משפחתית, ששוכללו במשך כמה דורות, והובאו לישראל על ידי מהגרים יהודים. יודאיקה מסורתית כוללת טקסים ופריטי דת מכסף סטרלינג, צעצועים יהודיים כמו סביבונים, כלי שולחן מכסף ופמוטים. יודאיקה מסורתית כוללת גם תכשיטים אישיים משובחים ופריטים ארוגים בעבודת יד כמו טליתות וכיפות.

אין כללים קשוחים לגבי מה בדיוק מהווה יודאיקה מסורתית. פשוט חנוכיית חימר או קרמיקה עשויה להיראות כמו אמנות מודרנית מינימליסטית. למעשה, זה כנראה קרוב יותר למנורות ששימשו את האנשים הפשוטים בישראל המקראית.

מה המשמעות של יודאיקה בהיסטוריה?

יודאיקה שירתה בדיוק את אותה מטרה לאורך ההיסטוריה שהיא עושה כעת. הסגנון הישן של אומנים, בעלי מלאכה ואמנים (וסופרים) ייצרו פריטים יפים ופונקציונליים עבור דתיים לטקסים וקישוטים. הדחף לקשט כלי בית, כלים וכלי נשק הוא מאפיין אנושי בסיסי ביותר. הקהילות היהודיות הקדומות ביותר. לנוודים מדבריים כמו אברהם ולשרה, הייתה יודאיקה משלהם. משהו פשוט כמו מנורת שבת המקבילה לפמוט או חנוכייה מכסף מודרנית.

גם פריטי הטקס של המקדשים בירושלים היו יודאיקה. המשכן תחת משה, מקדש המלך שלמה ובית המקדש השני המשיכו בצורה מרשימה ונהדרת עם פריטי יודאיקה היסטוריים. יחד עם כלי בית של מלכים כמו שלמה ודוד, הם ייצגו ללא ספק את שיא העיצוב היוקרתי. רק בזמנים המודרניים התחלנו להתחרות בפריטים היסטוריים כמו פמוט שבעת הענפים ומזבח הקטורת של עתיקות ההיכל.

קהילות הפזורה היהודיות המבודדות של המזרח התיכון ואירופה בנו את הקהילה שלהן סביב בית הכנסת והשקיעו זמן, כסף ומאמץ ביודאיקה. אלה היו אוצרות ניידים שניתן היה לארוז ולהחביא או לסחוב אותם אם הקהילה הייתה מאוימת ובורחת. סגנונות היודאיקה נטו להתפתח תחת השפעות מקומיות. עבודת כסף יהודית תימן מפורסמת בפיליגרן הכסף המרשים שלה ובסגנון המזרח תיכוני הקלאסי. יודאיקה אשכנזית קיבלה השפעות אירופאיות, בעוד היודאיקה המודרנית מושפעת מכל תרבות והעיצוב המודרני המינימליסטי והנקי.

מה זה יודאיקה מכסף?

- נדב ארט

אין סוג כסף ספציפי המשמש לייצור יודאיקה. מיטב הצורפים הישראלים המודרניים משתמשים בכסף סטרלינג 925 ליצור פריטי יודאיקה בעבודת יד. כסף סטרלינג 925 הוא הסגסוגת המושלמת ליצירת יוקרה ופריטים שגם צריכים להיות חזקים ופונקציונליים מספיק לשימוש יומיומי.

כסף 925 ניתן ללטש לברק נוצץ, שהופך בשניה שולחן רגיל ופשוט למרשים ומדהים בעל אווירה ותחושה של ארוחת חג. אחת הסיבות לכך שכסף כל כך פופולרי היא שהוא נראה מדהים משובץ מעל מפת פשתן לבנה ונקייה. סט פמוטי כסף או קנדילברה יהודית עם נצנוץ נרות משעוות דבורים יכולים לגרום לשולחן אוכל הממוצע להיראות יותר כמו שולחן נשפים מלכותי.

לכל מוצרי היודאקה מכסף שלנו לחצו כאן

לכסף המעוצב באופן מסורתי יש גם מראה עתיק של העולם הישן שנוצל בזכות כסף בעבודת יד. בדרך כלל במוצרים כמו סביבון או קופסת אתרוג המרגישים כמו מוצר עתיק יסולא בפז.

כיצד מעוטרים יודאיקה מכסף?

ישנן חמש דרכים עיקריות לקישוט יודאיקה מכסף (מלבד חריטה עדינה ופשוטה).

צורפים ירושלמיים מיומנים יכולים לשלב בין הטכניקות השונות ליצור עיצוב מיוחד ומרשים. הסגנונות נעים בין עיטורים אלגנטיים ועדינים עם חרוזי כסף פשוטים ועד נועזים

ושיבוצי אמייל צבעוניים בולטים, או אפילו תוספות של טבעות אלומיניום אנודייז.

פיליגרן כסף מסורתי

איך רדיד/פח כסף הופך למוצר יודאיקה (כוס קידוש) - נדב ארט

עבודת פיליגרן מכסף היא סימן היכר של אמן כמו אבי נדב. המיומנות היא לא רק נמצאת בשלב  עיבוד הכסף לדפוסים מורכבים או עיצובים מרשימים, אלא גם להבין את פריט היודאיקה והפרופורציות הייחודיות שלו. ירושלים היא ביתם של כמה מהאמנים התימנים היהודים הטובים בעולם בעלי בית מלאכה שהם דור שלישי או רביעי לצורפי כסף.

לכל מוצרי היודיאקה המוסרתים שלנו אשר משלבים עיטורי פיליגרן לחצו כאן

הטבעת כסף דקורטיבית

- נדב ארט 

הטבעת כסף היא תהליך מדויק ועדין החותמת עיצובים לצמיתות לתוך פני השטח של הכסף. אומנים מומחים משתמשים בפטיש ומתות כדי להחתים אותיות, גיאומטריות

דוגמאות, אותיות, סמלים ומוטיבים יהודיים, או עיצובים טבעיים כמו פרחים ועלים לתוך כסף. החתמת כסף דורשת ידיים יציבות לחלוטין, סבלנות וריכוז. סגנון העיטור הזה הוא אומנות אמיתית.

לכל מוצרי היודאיקה שלנו בהשראת הטבע שלא תראו באף מקום אחר לחצו כאן

גימור מרוקע בעבודת יד

לעתים קרובות אנשים מבלבלים בין הטבעת כסף לכסף רקוע. כסף רקוע הוא עיצוב דקורטיבי של אפקט שבו סדרה של מכות פטיש חוזרות ונשנות יוצרות שקעים במדויק על פני השטח של הכסף עד שהוא מקבל גימור מרשים. הכסף המרוקע נראה ישן יותר וניתן לומר שהוא נוצץ יותר מכסף חלק.

לכל מוצרי היודאיקה שלנו בגימור מרוקע כולל החנוכיה המרהיבה הזאת שנמצאת פה למטה לחצו כאן

עיטור הלחמה מכסף

- נדב ארט הלחמת כסף היא כמעט ההפך מהטבעה, במקום ללחוץ עיצוב לתוך פני השטח של הכסף, האמן מלחים לצמיתות חלק קטן יותר על הפריט הראשי. צורף מנוסה יכול לקחת פריט בסיסי של יודאיקה ולהלחים אותיות מורמות, מגני דוד או שלל קישוטים למקומם בצורה מושלמת. בעלי המלאכה הטובים ביותר יכולים להלחים עלי כסף זעירים ומסתעפים לפריט עד שנראה שהוא צומח עליו בצורה מרשימה וכמעט אמיתית.

לכל מוצרי היודאיקה שלנו בהתאמה אישית לחצו כאן

עיטורי אמייל צבעוני

חמשת המוצרים המובילים לפסח - נדב ארט

אמייל משולב לרוב עם הטבעת כסף. ניתן למלא את החללים המוטבעים עם אמייל נוזלי צבעוני שמתקשה לגימור מוצק. בחירה פופולרית במיוחד היא אמייל כחול בהיר.

כסף סטרלינג נוצץ 925 ואמייל כחול משתלבים כדי להידמות לכחול ולבן שנותנים נגיעה של יַהֲדוּת. ניתן להשתמש באמייל כדי להדגיש שמות, עיצובים מסורתיים, או להוסיף שפריץ של צבעים עזים לכל פריט יודאיקה.

לכל מוצרי היודיאקה הצבעונים שלנו שיוסיפו הרבה צבע לביתכם לחצו כאן 

ציפוי זהב לכוסות

איך רדיד/פח כסף הופך למוצר יודאיקה (כוס קידוש) - נדב ארט

ציפוי זהב הוא לא רק עיצוב דקורטיבי. זוהי טכניקה ישנה להכנה הפנימית של כוסות וכלי שתייה. זהב הוא מתכת ‘ניטרלית’ שלעולם לא תשפיע על טעם היין או ליקר משובח. לכן

סט כוס קידוש כסף או משקאות חריפים לא רק נראה יפה כשהחלק הפנימי מצופה זהב, הוא גם מעולה לשתות ממנו. סטים של נטילת ימים יכולים להיות גם בציפוי זהב בחלק הפנימי של הכלי. אפילו את הכסף המשובח ביותר מים  יכולים להכתים בשימוש יומיומי ולכן מצפים בזהב שלעולם לא מאבד מהזוהר שלו.

לכל הכוסות קידוש שלנו שעשוית מכסף טהור עם ציפוי זהב בפנים לחצו כאן

איפה קונים יודאיקה?

אם אתה רוצה לקנות יודאיקה ואינך בישראל, אנו ממליצים לקנות יודאיקה באינטרנט מנדב ארט. זו הדרך המהירה והנוחה ביותר להשיג יודאיקה איכותית בעבודת יד מיוצר על ידי אמן בעל שנים רבות של ניסיון כמו אבי נדב.

הרבה מהיודאיקה שנמכרת בחנויות לתיירים – ואפילו בבוטיקים, גלריות וחנויות מוזיאונים – מיוצרת כרגע בטורקיה. הרבה חנויות מקוונות גם מוכרות יודאיקה מתוצרת טורקית. הם נראים טוב בדף אינטרנט, אבל לא נוצרו עם אותה אהבה ותשוקה כיודאיקה ישראלית בעבודת יד – איך זה יכולים להיות?

אתה תבין את ההבדל באיכות, בעיצוב ובגימור כאשר אתה משווה תוצרת חוץ יודאיקה לפריט שנעשה בבית מלאכה ירושלמי על ידי דור רביעי של צורף יהודי.

כל פריט ופריט בנדב ארט מיוצר בעבודת יד בישראל והוא יצירת אמנות שהחלה בחזון האישי של האמן שלנו אבי נדב דור שלישי של צורפים ירושלמים אשר משלבים מגוון סגנונות הכוולים יוידאקה מסורתית ויוידאקה מודרנית.

קרא את חלק השני של פוסט הזה בבלוג כדי ללמוד עוד על יודאיקה עכשווית, עיצובים מודרניים, סגנונות, והחומרים המרגשים ויוצאי הדופן המשמשים ליצירתם.