Wishlist
אפשר לחפש מוצרים כאן 👆

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש!

אחד מהפריטים שהכי מזוהים עם היהדות היא כוס הקידוש. את כוס הקידוש אנו פוגשים כמעט בכל אירוע או חג יהודי. האם מותר לקדש בכוס רגילה? מה זה בכלל קידוש? למה אומרים סברי מרנן ואיך מנקים את כוס הקידוש? אם אתם מחפשים תשובה לאחת מהשאלות האלה- המשיכו לקרוא.

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט
כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש – נדב ארט

מה זה קידוש?
כוס קידוש היא כוס בה משתמשים לקדש יין בימי שישי, חגים יהודיים, הבדלה, סעודות מצווה וחתונה.
קידוש הוא מצווה מן התורה המוזכרת בעשרת הדברות בה כתוב ‘זכור את יום השבת לקודשו’. הקידוש הוא אִזכור קדושת היום (שבת או חג) בטקס קצר. הקידוש נעשה על ידי ברכה מיוחדת הנאמרת לרוב על גביע יין (או מיץ ענבים).
הקידוש נערך לפני תחילת סעודת השבת או החג בגלל שברגע שנכנס השבת או החג יש חובת קידוש היום ובשביל שלא ידחה או יתפספס קודם כל יש חובה לקדש ולאחר מכן ניתן לעשות את הסעודה.
הקידוש נערך לפני תחילת סעודת השבת או החג על מנת להראות שהסעודה נעשית לכבוד השבת, בדרך כלל על ידי בעל הבית או הבכיר מבין הנוכחים.

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט


איך משתמשים בכוס קידוש?
בשביל לקדש את קידוש יום השישי יש למלא את כוס הקידוש עד סופה ואפילו לתת למעט מהיין לזלוג מהכוס אל הצלחת. מגביהים את הכוס ביד ימין ואומרים את ברכת הקידוש
יום הַשִּׁשִּׁי. וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם:
וַיְכַל אֱלהִים בַּיּום הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּו אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיִּשְׁבּת בַּיּום הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּו אֲשֶׁר עָשָׂה:
וַיְבָרֶךְ אֱלהִים אֶת יום הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אתו. כִּי בו שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּו אֲשֶׁר בָּרָא אֱלהִים לַעֲשׂות:
סַבְרִי מָרָנָן (הנוכחים: לחיים)

בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם בּורֵא פְּרִי הַגָּפֶן:

בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם. אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְותָיו וְרָצָה בָנוּ. וְשַׁבַּת קָדְשׁו בְּאַהֲבָה וּבְרָצון הִנְחִילָנוּ. זִכָּרון לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית. תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קדֶשׁ זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. וְשַׁבַּת קָדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצון הִנְחַלְתָּנוּ:

בָּרוּךְ אַתָּה ה’. מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת:

ניתן להעביר את הכוס בין כל בני הבית או להשתמש במחלק יין במידה ויש אורחים לפי לכמות הסועדים.

מה זה סברי מרנן?
המילה סברי היא מלשון סברה ומרנן מלשון רבנן (הרבנים- סנהדרין). הסנהדרין הוא מקום שנמצא לפני שנים רבות בעיר יבנה בו גדולי הדור פסקו דין וקיבלו החלטות הרות גורל. בסיום ההחלטה קבעו את הפסיקה ולכן ‘סברי מרנן’ היא בעצם שאלה – מה הרבנים סברו כאשר סיימו לדון בדין. לכן כאשר המקדש אומר ‘סברי מרנן’ עונים לחיים. כי הרבנים סברו שהדין הוא לחיים (לחיוב) אז אנחנו עונים לחיים שהדין שלנו יהיה לחיים ולא להפך.


על מה מותר לקדש? האם כל כוס יכולה להיות כוס קידוש?
ניתן לקדש על כל כלי המכיל רביעית הלוג יין (86 גרם) החלק החשוב בקידוש הוא היין עליו מקדשים ולא הכלי בו משתמשים (“כלי מחזיק ברכה”) ולכן, הכלי אינו העיקר אלא התוכן. הקידוש המהודר ביותר הוא על יין העשוי מ100% ענבים, ניתן לקדש כמובן גם על יין תירוש המעורב עם מים – מומלץ לקרוא בתווית את אחוזי הענבים. ישנם גם יינות מוגזים עליהם מותר לקדש. במידה ונתקעתם ללא יין ניתן לקדש על הפת ובעצם מדלגים על ברכת בורא פרי הגפן.

כמה צריך לשתות כדי לצאת ידי חובה?
בשביל לצאת ידי חובה בקידוש הכמות המינימלית שחייב המקדש לשתות היא כמות הממלאת לפחות את צד אחד של פיו. שאר הנוכחים בקידוש לא מחויבים לשתות ממנו אך מומלץ בשביל לקחת חלק בברכה ולחבב את המצווה. ישנם כמה מנהגים ביהדות אשר טוענים כי בקידוש צאת השבת (הבדלה) נשים לא צריכות ואפילו אסור להן לשתות מהיין.


למה כוסות קידוש עשויות כסף?
רבים נוטים לחשוב כי כוס הקידוש חייבת להיות עשויה כסף אך הדבר אינו נכון. הסיבה המרכזית לכך שכוסות קידוש רבות עשויות כסף היא הידור המצווה. הידור מצווה היא דרך להגדיל ולפאר את המצווה בזכות דגש ומאמץ נוסף שמשקיעים בה. לדוגמא- ניתן לקדש ביום שישי בכוס קידוש רגילה אך בשביל להגדיל ולפאר את המצווה אנחנו משקיעים בכוס קידוש עשויה כסף ומשקיעים במצווה הזאת יותר מהנדרש. בנוסף, בקבלה מוזכר מעלת השימוש בכלי כסף.


כמה זמן מחזיקות כוסות קידוש?
ניתן להשתמש בכוסות קידוש במשך שנים רבות אם מטפלים בהן כראוי. עם הזמן, כסף יתחמצן באופן טבעי ויהפוך לצבע שחור או אפור כהה עקב חשיפתו לחמצן. אם אתם רוצים שכוס הקידוש שלכם תמשיך להראות מבריקה וחדשה, תצטרכו להבריק אותה על בסיס קבוע או לשמור במקום סגור ללא לחות. כסף הינו מתכת יקרה שיכולה להחזיק מעמד שנים רבות בטיפול נאות וערכה רק הולך ועולה עם הזמן. ישנן משפחות רבות שמעבירות את כלי הכסף ואת כוסות הקידוש בפרט במשפחה לדורות כך שכוס הקידוש הופכת בנוסף למצווה גם למורשת משפחתית.


איך בוחרים כוס קידוש?
ישנם סגנונות רבים ושונים של כוסות קידוש שתוכלו לבחור ולכל אחת מהן העיצוב ייחודי משלה. לחלק מכוסות הקידוש יש עיצובים מורכבים בלי ניסורים מיוחדים בחלק החיצוני בעוד שאחרים פשוטים יותר עם כיתוב מובלט סביב השפה או הבסיס. ניתן גם למצוא סוגים שונים עיצובים הכוללים ידיות או רגליים מרשימות התורמות ליציבות הכוס מעבר לעיצוב המרשים. כוסות הקידוש שלנו מיוצרות בעבודת יד על ידי אומנים יהודיים, כאן בארץ הקודש בשיטות מסורתיות ומודרניות שעברו דורות. כוסות הקידוש מגיעות בדרך כלל בארבעה עיצובים מרכזיים שלעיתים גם משתלבים יחד כך שתוכלו לבחור את כוס הקידוש המדויקת ביותר לטעמכם האישי:

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט


1. פיליגרן או פיליגרן תימני – קישוט עדין דמוי תחרה בצורת סלסולים עדינים עשויים מכסף טהור (999). עיטורי הפיליגרן מתאימים למי שאוהב סגנון מסורתי ווינטג’י.

עבודת הפיליגרן היא עבודה דקדקנית וקשה שלוקחת שנים של ניסיון בשביל להגיע לתוצאה הרצויה. הצורף מלחים עם פינצטה כל סלסול וסלסול בנפרד כך שהמוצרים שיש בהם המון פיליגרן יכולים לקחת לו שעות ואפילו ימים שלמים לעטר. הפיליגרן הוא עיטור שמגיע אך ורק על מוצרים העשויים כסף ובדרך כלל מגיע לבדו ללא שילוב של עיטורים בסגנונות נוספים. לקולקציית כוסות הקידוש עם עיטורי פיליגרן לחץ כאן

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט


2. ריקוע – הריקוע הוא גימור מרשים בעל מרקם גלי הנותן למוצר מראה מבריק ומיוחד בזכות עבודת יד דקדקנית של צורף. הריקוע מתבצע ע”י פטיש מיוחד איתו מכים במוצר ויוצרים שקעים. המוצרים הרקועים בדרך כלל עשויים כסף עבה יותר (שלא יקרע במהלך הריקוע).

לקוחות רבים מעדיפים מוצרים רקועים בגלל שהם נשמרים זמן רב יותר. הסיבה לכך היא שתהליך הריקוע מטשטש את סימני השריטות ומאט את תהליך ההשחרה הנגרם כתוצאה מחשיפה לאוויר. הריקוע לוקח המון זמן ועבודה ולכן המוצרים הרקועים עולים בדרך כלל יותר ממוצרים חלקים.
ישנם שני סוגים של ריקוע:
ריקוע רגיל- נעשה עם פטיש בעל ראש עגול המשאיר בכל מכה ומכה שקע קטן.
ריקוע גלים- נעשה עם פטיש בעל ראש רחב היוצר מראה המזכיר את גלי הים.
הריקוע יכול להגיע במוצרי כסף, אלומיניום ופיוטר. לקולקציית כוסות הקידוש הרקועות לחץ כאן

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט

3.שיבוצים ואבנים – שילוב שיבוצי אבנים טבעיות ביודאיקה הוא סגנון עיצובי הייחודי לנו, על מנת להשיג מראה מרשים ומיוחד אנו משלבים בחלק מכוסות הקידוש שלנו אבנים חצי יקרות מארבעה סוגים שונים:
אמטיסט – אבן קוורץ סגולה, מאבני הקוורץ המוכרות והאהובות ביותר.
לאפיס – אבן חצי יקרה בצבע כחול, כהה עד בהיר בגוון מלכותי, לעיתים עם נצנוצי זהב ועורקים לבנים ואפורים.
אילת – אבן מיוחדת בגווני ירוק-טורקיז. ייחודה בכך שהמקום היחיד בו נמצאה עד היום הוא בישראל, באזור תמנע שבדרום-הארץ.
קרנליאן – אבן בצבע כתום-אדום.
לקולקציית כוסות הקידוש בשילוב אבנים לחץ כאן

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט

4. אמייל קר – עיטור נוסף שמייחד אותנו הוא האמייל הקר. האמייל היא דרך מאוד עדינה ויפה לשלב במוצר נגיעה של צבע. כל מוצרי האמייל שלנו מגיעים בשתי אופציות מרכזיות, גוונים של כחול (shade of Blue) או צבעוני (colourful). את האמייל ניתן לעשות בכל גוון או צבע ובזכות שיטה ייחודית שפיתחנו הוא נשמר לאורך זמן ונותן מראה יוקרתי ומיוחד. עיטורי האמייל מגיעים על מוצרי כסף בלבד וניתן לשלב אותם יחד עם עיטור בהתאמה אישית של שם. לקולקציית כוסות הקידוש מאמייל לחץ כאן

עם השנים הצטרפו גם שני סגנונות נוספים:

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט


5. עיצוב אישי – משפחות רבות הפכו את כוס הקידוש המשפחתית לחלק מהסיפור שלה, היא עוברת בדורות וממשיכה עם השושלת לאורך השנים. על מנת לייחד את כוס הקידוש ניתן לבצע תוספת בעיצוב אישי על כל אחד מהעיצובים שהוזכרו קודם ע”י הוספת שם המשפחה או כל סממן אחר. ניתן לשלב את העיצוב האישי בהלחמה, ניסור או חריטה ולהפוך פריט מרשים למיוחד ואישי. לקולקציית כוסות הקידוש בעיצוב אישי לחץ כאן

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט

6. מודרני – אחד הסגנונות הנמכרים ביותר הוא הסגנון המודרני.

את הסגנון המודרני מזהים בזכות עיצוב נקי, מינימליסטי ומרשים. מה שנראה כעיצוב עדין ונקי לפעמים מסתתר מאחורי טכניקות מיוחדות וקשות לעיצוב הכסף ופיסולו בצורה מדויקת שמותירה כוס קידוש חלקה ללא סימני חיבורים. הסגנון המודרני הינו אחד הסגנונות האהובים ביותר על זוגות צעירים שמתחתנים ועם השנים הפך לאחד העיצובים הנמכרים ביותר.

לקולקציית כוסות הקידוש בעיצוב מודרני לחץ כאן

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט

מהי כוס קידוש לילדים ולמה משתמשים בה?
כוס קידוש ‘ילד טוב’ או ‘ילדה טובה’ נועדו על מנת לתת לילדים להרגיש חלק מהמצווה ולחנך אותם מגיל קטן למצוות הקידוש. החל מגיל מצוות (13) יכול הנער לברך גם הוא על הקידוש. כוס הקידוש לילדים היא בדרך כלל מתנה אותה מקבלים בברית וכך הילד גדל איתה עד לגיל מצוות ואפילו מעביר אותה הלאה לילדיו. מקובל להוסיף על הכוס חריטה עם שם הילד כך שהמתנה הופכת לאישית ומרגשת. לקולקציית כוסות הילדים טובים לחץ כאן

כל מה שרציתם לדעת על כוסות קידוש! כוס קידוש - נדב ארט


מה ההבדל בין כוס קידוש לכוס אליהו?
אליהו הנביא הוא בין האנשים יחידים שמוזכר שעלה לגן עדן ולא נפטר, לכן אנו מאמינים כי בחג הפסח הוא מגיע ושותה מכוס הקידוש. הסיבה היא לעודד את המסובים בחג הפסח ולחזק בהם את האמונה בכך שכמו שעם ישראל נגאל ממצרים כך הוא ייגאל שוב בגאולה שלמה. מי שמסמל בצורה הטובה ביותר את השיבה הזו הוא אליהו הנביא כיון שעל פי נבואות אחרית הימים מי שיבשר לעם ישראל את בשורת הגאולה מחדש הוא אליהו הנביא. כוס אליהו הנביא שונה מכוס קידוש רגילה בזכות גודלה המרשים. בכוס אליהו משתמשים בעיקר בחג הפסח וניתן לייצר אותה מכל חומר ממש כמו כוס קידוש רגילה.

איך מייצרים כוס קידוש?


כוס קידוש מכסף מתחילה מיריעת כסף סטרלינג 925. בשיטות המסורתיות בהם אנחנו עובדים יריעת הכסף נגזרת לעיגולים בהתאם לקוטר העיצוב שהלקוח בחר.
את עיגול הכסף לוחצים בעזרת תבנית ברזל יצוקה לצורת הגביע. התהליך הזה נעשה ע”י צורף מיומן על מנת שיריעת הכסף לא תיקרע. על מנת להבטיח שכוס הקידוש תהיה עמידה וחזקה, יצור כוס קידוש בעבודת יד עשוי מיריעת כסף עבה יותר. כיום ישנם מפעלים רבים ברחבי העולם שמשתמשים ביריעות כסף דקות ובמכונות שלוחצות את המשטח לכוס הקידוש המוגמרת.
לאחר לחיצת שני החלקים (הרגל והגביע עצמו) צורף מלחים אותם יחד ומשייף כך שלא יראו את החיבור. לאחר מכן מוסיפים עיטורים לפי סגנון העיצוב ומבריקים את הכוס. לאחר הברקת הכוס מזהיבים את חלקה הפנימי (מצפים בזהב) על מנת לבודד את היין עליו נברך מהכסף. כסף הוא חומר רעיל שפוגם בטעם היין לכן צריך לבצע ציפוי זהב בשביל לשמור על איכות היין עליו אנחנו מקדשים.
תהליך של יצור כוס יכול לקחת כמה שעות או כמה ימים תלוי בסגנון העיצוב ובטכניקה הנדרשת לייצר אותה.


למה אתם עדיין מייצרים כוסות קידוש בעבודת יד?
הסיבה המרכזית לכך היא האיכות. כוסות קידוש שנעשות בעבודת יד מיוצרות ע”י כסף עבה יותר בטכניקות מדויקות שלא ניתן להגיע אליהן בלי שנים של ניסיון. ככל שכוס הקידוש עבה ואיכותית יותר כך היא תישמר שנים רבות יותר. בנוסף, אחת ההתמחויות שלנו היא יצור בהתאמה אישית לפי בקשת הלקוח. הדרך היחידה להתאים בצורה מושלמת את כוס הקידוש ללקוח היא עיצוב ויצור בעבודת יד כך שכל עיטור ועיטור יהיה בדיוק כמו שהלקוח דמיין. בגלל שכוס קידוש היא פריט שעובר דורות והופך עם השנים לסיפור משפחתי אנשים רבים משקיעים בכוס קידוש בהתאמה אישית כך שלמשפחתם יהיה פריט ייחודי שיעבור הלאה בדורות לאורך השנים.


איך שומרים ומאכסנים על כוס קידוש?
אחד הדברים החשובים ביותר בשמירה על כלי כסף היא אכסונו. הצורה בה תתייחסו לפריט שלכם יקבע איך הוא ישמר במהלך השנים. לאחר שסיימתם להשתמש בכוס הקידוש, חשוב לנקות ולייבש אותה היטב לפני האחסון. ניתן להשתמש בחומר ניקוי עדין המותאם לכלי כסף או בחומץ מדולל כדי לנקות את הכוס, ולאחר מכן להשתמש במברשת רכה כדי להסיר לכלוך או פסולת. שימו לב כי כסף נשרט בקלות ואם אינכם בטוחים בצורת הניקוי אל תשתמשו בה. כסף הוא חומר שמשחיר עם הזמן אך אין סיבה להיבהל. ניקוי עדין מוריד בקלות את השכבה השחורה ומחזיר את הכוס למצבה המקורי.
אחד הדברים החשובים ביותר שאנשים רבים לא יודעים הוא שלאסור להכניס כלי כסף למדיח. החומרים בהם משתמשים במדיח פוגעים בצבעו של הכסף ומשחירים אותו.
לאחר ניקוי וייבוש כוס הקידוש יש לאחסן אותו במקום קריר ויבש ללא לחות כדי למנוע הכתמה. כוסות הקידוש עשויות הכסף שלנו מגיעות עם תיק בד רך לאחסון קל. במידה והינכם רוצים לנקות את כלי הכסף שלכם בצורה מקצועית ניתן לפנות אלינו. מוצרים שנרכשו אצלנו מקבלים הטבה של ניקוי ללא עלות פעם בשנה. לפרטים נוספים על שירות ניקוי כלי כסף לחץ כאן

כוס הקידוש קיבלה מכה, אפשר לתקן אותה?
לצערנו לא כל כוס קידוש אפשר לתקן. במידה והנזק רב והכוס קיבלה מכה חזקה והתעקמה בצורה קיצונית יישור יגרום לשבירה של הכסף. למזלנו, הצורפים שלנו בעלי עשרות שנים של ניסיון בתחום וידעו להגיד האם ניתן לתקן את כוס הקידוש או שהגיע הזמן להתחדש. אך גם פריט שנראה הרוס ללקוח בעייני צורף מיומן נראה בר-תיקון. לפרטים נוספים על שירות התיקונים שלנו לחץ כאן.

בין אם אתם רוצים לרכוש כוס קידוש חדשה לעצמכם, לפנק את הקרובים אליכם במתנה איכותית או סתם התעניינתם במה זה כוס קידוש אנחנו מזמינים אתכם ליהנות ולהתרשם מהמגוון הרחב שלנו, כוסות קידוש מודרניות מאלומיניום ועד עיטורי פילגרן עתיקים מכסף טהור, יש לנו מעל מאה שנות ניסיון ומסורת שעברו בירושה.
לכל קולקציית כוסות הקידוש שלנו לחץ כאן>

קצת על האומן -אבי נדב:

לעוד מאמרים שאולי יעניינו אתכם​

כל מה שצריך לדעת על יודאיקה מכסף  - נדב ארט

כל מה שצריך לדעת על יודאיקה מכסף

 יודאיקה היא כינוי ליצירות אמנות, תכשיטים ופריטים סמליים ביהדות המשמשים כפריטי נוי שימושיים עבור טקסים יהודיים מסוימים. כיום יש מגוון חנויות פיזיות או חנויות מקוונות אשר מייצרות, מעצבות ומוכרות פריטי יודאיקה נאים, אותם אנשים קונים מכל מיני סיבות. המוצרים כוללים פמוטים ותכשיטים, כלי מטבח וכוסות קידוש ועוד מגוון רחב של פריטי יודאיקה. המונח “יודאיקה מכסף”,

קרא עוד »
למה דווקא פמוטים מכסף?

מה המשמעות של הדלקת נרות ולמה דווקא לרכוש פמוטים מכסף?

אין ממש משק בית יהודי שלא נמצאים בו פמוטים לשבת. לא משנה כמה דתיים בני המשפחה, מחילוניים גמורים לדתיים ומסורתיים, קבלת השבת עם אש וברכות נמצאת עמוק בשורשיו של האדם היהודי. המאמר הבא יציג לכם את קולקציית פמוטי כלי הכסף  של אבי נדב ומה שמבדיל אותם ממוצרים אחרים בעולם היודאיקה. לשמיעה של כל המאמר לחצו

קרא עוד »
5 סיבות שכדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור 5 סיבות שכדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור - נדב ארט

5 סיבות מדוע כדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור

תוכן עניינים בין אם אתם דתיים או לא, פמוטי כסף לשבת הם מוצר חובה בכל בית יהודי. חלקם עוברים מדור לדור, חלקם חדשים לגמרי, אבל כולם הדגמה לחשיבות השבת והמשפחה. המאמר הבא ישפוך אור על אודות מוצר היודאיקה הזה, מהטקסים והמשמעויות של כל החומרים ועד לקולקציית הפמוטים העצומה של נדב ארט.   לשמיעה של כל

קרא עוד »

סל קניות 0

שתפו את המוצר

נוסף לרשימת המשאלות!