Wishlist
אפשר לחפש מוצרים כאן 👆

מדריך רכישת יודאיקה מכסף סטרלינג (925)

מחפש לרכוש לאנשים האהובים עליך יודאיקה בעיצוב אישי במתנה ולא ידעת באיזה פריט יודאיקה לבחור? במקרה שלא ידעתם מה זה בכלל יודאיקה- המילה יודאיקה נגזרת של המילה יהדות. מוצרי יודאיקה הם תשמישי קדושה, חפצים ואביזרים שונים המשמשים כחלק מהדת והתרבות היהודית. יהודים בכל העולם מחזיקים בפרטי יודאיקה בביתם כמו חנוכייה, פמוטים, כוס קידוש ועוד. אלו שמעוניינים לפאר את המצווה ולהדר אותה משקיעים בפריט יודאיקה עשוי כסף והופכים את המצווה גם למסורת שתעבור במשפחה לדורי דורות בזכות יודאיקה איכותית.

מעוניינים לרכוש פריט יודאיקה כמתנה לאדם אחר או לעצמכם? מדריך הקניה הזה נועד בדיוק בשבילכם!

היסטוריה של יודאיקה

יצירות יודאיקה, המוערכות בהיסטוריה הסמלית העשירה שלהן, הן קטגוריה מפורסמת בקרב אספנים שונים כיום. היודאיקה כוללת לרוב חפצים מקושטים בסגנונות מסורתיים המשמשים לתפילה בבתי הכנסת ובבית ובגלל העיצוב המרשים של המוצרים גם כפריט נוי. פריטי היודאיקה  אלו מספרים את סיפורן של מסורות ארוכות שנים של משפחות יהודיות בכל רחבי העולם.

מלבד הקדושה והיופי המרשים של פריטי היודאיקה, אחת הסיבות לכך שיודאיקה עתיקה זוכה להערכה רבה כעת היא שרוב פרטי היודאיקה נהרסו במהלך השואה בגרמנייה הנאצית. במהלך מלחמת העולם השנייה, רוב הקישוטים הפולחניים נמסו עבור כספם, כאשר בתי כנסת ברחבי אירופה נהרסו המשפחות שברחו לעמים אחרים נאלצו להשאיר את חפציהם מאחור. רק פרטי יודאיקה בודדים הצליחו לעבור את המלחמה, ולכן הם נותרו בעלי ערך רב בגלל שהם נדירים.

המכירה היקרה ביותר של יודאיקה נערכה ב-2013 כאשר סותביס (תאגיד בן לאומי במתווך בפרטי אומנות בכל העולם) הציע את אוסף היודאיקה של מייקל וג’ודי שטיינהרדט למכירה. האוסף עצמו נמכר ביותר מ-8.5 מיליון דולר. הארגון ממשיך להציג מדי שנה בחודש דצמבר את המכרז השנתי שלו לכל פריטי היודאיקה, הכולל אמנות יהודית, כתבי יד וספרים עבריים וכלי כסף.

פריטי היודאיקה הכסוף הטובים ביותר לקנייה

על מנת שתוכלו לבחור את פריט היודאיקה המושלם ביותר בשבילכם, הכנו לכם רשימה של מוצרי היודאיקה הכי מרשימים ופופולאריים כך שתוכלו לדעת למה הם בעלי ערך כל כך גדול לאספני יודאיקה.

מדריך רכישת יודאיקה מכסף סטרלינג  - נדב ארט

כוסות קידוש

קידוש הוא טקס יהודי שמבוצע בשבתות, חגים, חתונה או ברית. כוס הקידוש הוא הגביע המסורתי המשמש לברך על היין בבית השבת עוד לפני שבירת הלחם. לעתים קרובות הוא עשוי מכסף או זהב, אבל כוסות קידוש יכולות להיות עשויות מחומרים אחרים כגון חרס, קרמיקה או פיוטר. רוב כוסות הקידוש העתיקות הן אוצרות משפחתיים שעוברים בדורות. כמובן שישנים עיצובים מודרניים והם מתנות נפוצות בבר ובת מצווה, בחתונות ובשמחות חשובות אחרות.

כיום מעטרים את כוסות הקידוש עם מוטיבים יהודיים, צמחים, בעלי חיים או אפילו פסוקים חרוטים. לאחרונה אנשים רבים רוכשים כוסות קידוש עם חריטה אישית של שם המשפחה.

מדריך רכישת יודאיקה מכסף סטרלינג  - נדב ארט

חנוכייה

החנוכייה היא אחד מחפצי היודאיקה הידועים ביותר והעתיקים ביותר שתועדו. ידעתם שהחנוכיה המקורית בבית המקדש בעלת שבע הקנים הייתה בשימוש בבית המקדש בעיר העתיקה שבירושלים? נרות החנוכייה מגלמים ביופיים את ההארה והחזון של העם היהודי בכל העולם בחג החנוכה.
חנוכיית שבעת הקנים משתמשים רק בבתי כנסת על מנת לשמור על ייעודה וקדושתה המקורית של המנורה מבית המקדש. בנוסף, החנוכייה המודרנית בעל שמונת הקנים נמצאת כמעט בכל מקום מרכזי בזמן ימי החנוכה ולא רק בחלונות בתים. הגרסה הזו של החנוכייה (8 קנים) מגלמת את ניצחון המכבים וכמובן את נס פח השמן שלא אזל במשך שמונה ימים. החנוכייה הינה פריט אספנות מרשים וישנו ביקוש רב לחנוכיות מתקופת המאה ה-18 בה החנוכיות היו מעוטרות בדוגמאות אירופאיות מרשימות. אנשים רבים טוענים כי קני החנוכייה חייבים להיות מעוקלים וקבוצה נוספת טוענת כי עליהם להיות ישרים. כיום ניתן למצוא חנוכיות בכל הצורות, הסוגים, הגדלים והחומרים.

חנוכיות עשויות גם מכסף סטרלינג אך ניתן לראות אותן גם מאלומיניום, פח, נחושת, פליז, או אפילו חרסינה, עץ וזכוכית. חנוכיות מגוונות בעיצוביהן, החל מקושטות ועמוסות עד לפשוטות ונקיות. דוגמאות בולטות ניתן לראות במוזיאונים ברחבי העולם, ביניהם המוזיאון היהודי, מוזיאון ישראל ועוד.

מדריך רכישת יודאיקה מכסף סטרלינג  - נדב ארט

מזוזה

אחד הסמלים הגדולים ביותר של היהדות היא המזוזה. המזוזה מחוברת אל משקוף הדלת בכניסה לכל בית יהודי ולכל חדר פנימי בבית מלבד לחדר השירותים/אמבטיה. בית המזוזה שומר על הקלף שבתוכו נגד פגעי מזג האוויר ובדרך כלל מגיע בשלל עיצובים עם האות ש’. בתוך בית המזוזה קיים קלף שנכתב בעבודת יד של סופר סתם עליו כתוב שתי פרשיות שונות. פרשיית שמע ופרשיית ‘והיה אם שמוע’.

מדריך רכישת יודאיקה מכסף סטרלינג  - נדב ארט

קופת צדקה

המונח צדקה הוא מהמילה העברית צדק. הקופה משמשת בבתי הכנסת בעיקר כמקום לתרומות למטרות טובות. רוב הדוגמאות העתיקות של קופסאות צדקה שחוקות משנים של שימוש.

דוגמאות עתיקות של קופות צדקה נעשו מנחושת, פח וברזל, בעוד שכמה דוגמאות מקושטות נעשו מכסף או פליז. אחרים צוירו, ורובם היו כתובים או חרוטים באותיות עבריות.

קופסאות צדקה ישנות הן חלק מהיודאיקה הניתנת לאספנות כיום. הידעתם שאחד מהאספנים המודרניים הבולטים של יודאיקה כיום, מיכאל שטיינהרדט התחיל את האיסוף שלו בקניית קופות צדקה עתיקות במהלך חופשה לישראל עם אשתו?

רוב הרכישות המקוריות שלו היו מזויפות, אבל מחיר הרכישה הנמוך יחסית של חפצים כאלה הופך את קופסאות הצדקה לנקודת כניסה מצוינת לאספנים הנכנסים לעולם היודאיקה. אנו ממליצים לרוכשים קופות צדקה לאספנות לעשות מחקר מקיף על מנת לוודא את מקור הקופה וערכה המקורי.

מדריך רכישת יודאיקה מכסף סטרלינג  - נדב ארט

יד לתורה (מצביע תורה)

יד לתורה היא מצביע המשמש כדי לסמן את מקומו של האדם בקריאה בכל פעם שקוראים מתוך ספר תורה. למקרה שעדיין לא ידעתם, ידיים לתורה עשויות בצורת יד עם אצבע מורה מושטת ומשמשת בדרך כלל בבתי כנסת במהלך התפילות.

הסיבה לשימוש במצביע תורה הוא בשביל להראות כבוד לקדושת התורה על ידי הבטחה שלא ייגע הקורא בכתב היד הקדוש. בנוסף, מצביע התורה גם מבטיח שהקלף יישאר נקי וללא כל טביעת אצבע כך שספר התורה ישמר לאורך שנים רבות.

יד לתורה עשויה לרוב מעץ, ברונזה או כסף, אך רוב הידיים העתיקות ידועות כיצירות אמנות בפני עצמן. הייחודיות בעיצוב של יודאיקה כזו הופכת אותם לקטגוריית אספנות מועדפת במיוחד, וגרסאות עתיקות נותרו מבוקשות.

מדריך רכישת יודאיקה מכסף סטרלינג  - נדב ארט

פמוטים

נרות השבת בדת היהודית דולקים בבית בימי שישי לפני רדת החשכה לכניסת השבת. בדרך כלל מדליקים באופן מסורתי בזוגות של שניים, מצווה של אשת הבית להדליק את הנרות שניהם בשימוש באותה הלהבה.

הנר עצמו הרבה יותר סמלי מהפמוט עצמו, אבל השימוש בפמוטים מעוטרים שבעזרתם ניתן להציג את נרות השבת הוא הצגה של מסורת והידור מצוות. פמוטים בדרך כלל עשויים מכסף סטרלינג, אך הם גם מגיעים במגוון רחב של עיצובים וחומרים אחרים.

חלקם חסרי עיטור ופשוטים, אך אחרות כוללות ציטוטים מהתורה או חרוטות באותיות עבריות, יחד עם מוטיבים פרחוניים מפורסמים. כפריטי אספנים ומתנות פופולאריות, פמוטי השבת ניתנים כמתנה בשמחות כמו חתונה או ברית ומוצגים בבית לאורך שנים רבות.

מדריך רכישת יודאיקה מכסף סטרלינג  - נדב ארט

צלחת פסח

חג האביב של פסח הוא אחד החגים הנחגגים ביותר במסורת היהודית. הידעתם שצלחת סדר פסח היא חלק חיוני מאותה מסורת, סעודה סמלית ביותר המתרחשת בלילות הראשון והשני של חג הפסח?

צלחת זו יכולה להיות עשויה מקרמיקה פשוטה ועד למגש כסף סטרלינג מקושט ויוקרתי. חלק מצלחות הסדר מורכבות מקערות קטנות לכל סימן חג, בעוד שלאחרות יש גם מדף פנימי המותאם לשלושת מצות הברכה.

בדוגמאות עתיקות של הגדת הסדר ישנים כותבים בעברית, יחד עם איורים חרוטים או מצוירים, המציגים את סיפור הפסח. עיצובי צלחת הפסח מגיעים בכל הגדלים והמינים כך שתוכלו להתאים לכם את צלחת הפסח המושלמת.

טיפים לרכישת יודאיקה באינטרנט

לפני שאתם מבצעים רכישה נמהרת של יודאיקה באינטרנט, אנו ממליצים לכם לבקש מחבר או מאחד מבני משפחתך המלצה לחנות יודאיקה מקוונת (אונליין). להתייעץ עם אדם מהקהילה שכבר רכש בעבר יודאיקה והוא מרוצה מרכישתו תחסוך המון צרות לא צפויות.

ברכישת מתנה לאדם יהודי חשוב מאוד לבחור מתנה פרקטית ושימושית, אנו ממליצים להתייעץ עם אדם בעל ידע בדת בשביל לוודא שהמוצר אכן תיקני והאם יש דרישות מיוחדות לאותו פריט שאתם מעוניינים לרכוש ע”פ הדת.

זכור שלא משנה כמה מדהים האינטרנט, יש לו חסרונות. ייתכן שיהיו אתרים פחות אמינים שמוכרים מוצרים לא אמיתיים (ציפוי כסף במקום כסף אמיתי לדוגמא) או באיכות נמוכה שאינם תקפים על פי המדיניות היהודית כמו לדוגמא כוס קידוש שלא מכילה את הכמות הנדרשת לקידוש.

לבסוף, הקפד לבדוק את מדיניות ההחזרות של החנות. בגלל שהרכישה מכוונת מדיניות החזרות היא חיונית מכיוון שמעולם לא ראית את המוצר פיזית ויכול להיות שתרצה להחליף או להחזיר אותו.

לכל מבחרי מוצרי היודיאקה מסף סטרלינג 925 שלנו תלחצו כאן

קצת על האומן -אבי נדב:

לעוד מאמרים שאולי יעניינו אתכם​

כל מה שצריך לדעת על יודאיקה מכסף  - נדב ארט

כל מה שצריך לדעת על יודאיקה מכסף

 יודאיקה היא כינוי ליצירות אמנות, תכשיטים ופריטים סמליים ביהדות המשמשים כפריטי נוי שימושיים עבור טקסים יהודיים מסוימים. כיום יש מגוון חנויות פיזיות או חנויות מקוונות אשר מייצרות, מעצבות ומוכרות פריטי יודאיקה נאים, אותם אנשים קונים מכל מיני סיבות. המוצרים כוללים פמוטים ותכשיטים, כלי מטבח וכוסות קידוש ועוד מגוון רחב של פריטי יודאיקה. המונח “יודאיקה מכסף”,

קרא עוד »
למה דווקא פמוטים מכסף?

מה המשמעות של הדלקת נרות ולמה דווקא לרכוש פמוטים מכסף?

אין ממש משק בית יהודי שלא נמצאים בו פמוטים לשבת. לא משנה כמה דתיים בני המשפחה, מחילוניים גמורים לדתיים ומסורתיים, קבלת השבת עם אש וברכות נמצאת עמוק בשורשיו של האדם היהודי. המאמר הבא יציג לכם את קולקציית פמוטי כלי הכסף  של אבי נדב ומה שמבדיל אותם ממוצרים אחרים בעולם היודאיקה. לשמיעה של כל המאמר לחצו

קרא עוד »
5 סיבות שכדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור 5 סיבות שכדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור - נדב ארט

5 סיבות מדוע כדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור

תוכן עניינים בין אם אתם דתיים או לא, פמוטי כסף לשבת הם מוצר חובה בכל בית יהודי. חלקם עוברים מדור לדור, חלקם חדשים לגמרי, אבל כולם הדגמה לחשיבות השבת והמשפחה. המאמר הבא ישפוך אור על אודות מוצר היודאיקה הזה, מהטקסים והמשמעויות של כל החומרים ועד לקולקציית הפמוטים העצומה של נדב ארט.   לשמיעה של כל

קרא עוד »

סל קניות 0

שתפו את המוצר

נוסף לרשימת המשאלות!