Wishlist
אפשר לחפש מוצרים כאן 👆

מהי ארוחת שבת ואיך מגישים ארוחת שישי?

- נדב ארט

ישנן דרכים רבות להגיש ארוחת שישי, אך כל ארוחות שישי המסורתיות כוללות קידוש, הדלקת נרות, מלח והמוציא (ברכה על לחם). מקורם של טקסי השבת הוא כמעט 4,000 שנה אחורה. בעוד שהם השתנו והתפתחו במשך מאות שנים, מסורת ארוחת השבת היא קישור חי למקורות העתיקים של העם היהודי ושל אבותינו התנ”כיים!

נסתכל במהירות על מקור מסורות השבת המודרניות שלנו, ונסביר מדוע ארוחת שבת שבועית חשובה מתמיד בעולם המתפתח במהירות. נתמקד גם בפריטי השבת המרכזיים שאתם צריכים כדי לחגוג ארוחת שבת מסורתית – וכמה גרסאות מודרניות מרגשות של יודאיקה לכבוד שבת.

תוכן עניינים

מהי ארוחת שבת?

- נדב ארט

ארוחת שבת היא ארוחה הנאכלת בליל שישי לציון כניסת השבת היהודית. הארוחה היא בדרך כלל חגיגית, עם בני משפחה וחברים המתאספים סביב השולחן. המאכלים המסורתיים המוגשים בארוחת השבת כוללים חלה, מרק עוף ודג מבושל. את הארוחה אנחנו מקדימים בברכה על שני נרות, שמדליקים לפני כניסת השבת (שקיעת השמש).

בקצרה על ההיסטוריה של השבת ומי התחיל לציין את יום השבת?

על פי סיפורי המקרא בספר בראשית, מושג השבת הוא עתיק יומין כמו הבריאה. אלוהים ברא את השמים ואת הארץ בשישה ימים ונח בשביעי. אז בירך אלוהים את היום השביעי, וקידש אותו כיום מנוחה ״שבת מכל מלאכתו״. תפיסת השבת כיום היא יום מנוחה מקודש והיא מהותית באמונה היהודית.

התנ”ך גם מספק לנו מידע על מקורותיה של אחת ממסורות השבת החשובות ביותר; הדלקת נרות בערב שבת. לפני כ-3,800 שנה אברהם ושרה נדדו במזרח התיכון. הם הקימו את אוהליהם בצומת דרכים מדברית והעניקו אירוח לזרים חולפים מכל השבטים והדתות.

נס אלוהי אירע באוהלה של שרה כאשר מנורת השבת שלה המשיכה להבעיר כל השבוע עד ערב השבת שלאחר מכן. האור המופלא נמשך כל חייה של שרה והסתיים במותה. האור האלוהי הופיע לפתע כשרבקה נישאה ליצחק בנה של שרה ובאה לגור באוהל המטריארכלי.

משה גם מילא תפקיד מרכזי בפיתוח טקסי השבת המודרניים שלנו. ספר שמות מספר כיצד משה בעזרת פרעה במצרים העתיקה קבע יום מנוחה שבועי עבור העבדים העבריים. מאוחר יותר, נתן ה’ למשה את המצוות, כולל מצוות שמירת השבת. יש עוד הרבה התייחסויות לשבת בתנ”ך, אך אלו ממחישות את מקורה העתיק ומקומה המיוחד בלב היהדות.

איך מגישים ארוחת שבת?

- נדב ארט

לכל מסורת יהודית יש פרשנות משלה לטקסים ולמסורות השבת. גם למשפחות יהודיות מודרניות בישראל ובצפון אמריקה – ובשאר התפוצות – יש דרכים משלהן לעשות דברים. צורת ארוחת השבת התפתחה במשך 4,000 שנים לפחות. מאכלים, מצוות ופריטי שבת השתנו ללא הרף, ובמהלך ההיסטוריה הסוערת והטרגית של העם היהודי, הוכתבו לעתים קרובות על ידי הנסיבות וההכרח.

למה ארוחת שבת חשובה?

הקשר המשפחתי נחשב יציב למדי בישראל ומשפחות מורחבות וחברים קרובים מתכנסים באופן קבוע לארוחות שבת וחגים. בארה”ב ובתפוצות הרחבה יותר, המבנה המשפחתי מתפרק (לפחות מחוץ למסורת האורתודוקסית) והקהילות היהודיות משתנות. המדיה החברתית יצרה דור חדש עם השקפה תרבותית שונה וסדרי עדיפויות משלו. ארוחת שבת שבועית היא דרך נפלאה לקרב משפחות לערב ולהתחבר לאלפי שנים של מורשת ותרבות יהודית.

זו לא שאלה של דת או שמרנות חברתית, ארוחת שבת עוסקת בחום אנושי, במשפחה ובקהילה. בכל תרבות או חברה, אחד הדברים החשובים והבסיסיים ביותר שאנו עושים כבני אדם הוא לשבת יחד ולאכול כתא משפחתי. בעידן מודרני של שעות עבודה ונסיעות ארוכות, ושלל הסחות דעת, ארוחת שבת מסורתית ושולחן ערוך עם פמוטי שבת, גביעי קידוש וקרש לחלה הופכים לעוגן תרבותי.

המתכונים הפופולריים לארוחת שבת

5 מסורות ארוחת השבת העיקריות

כל ארוחת שבת מסורתית כוללת בדרך כלל 5 מסורות עיקריות.

  1. הדלקת נרות
  2. שירה
  3. קידוש
  4. חלה (המוציא לחם מן הארץ)
  5. אוכל*

*(אוכל הוא לא טכנית טקס שבת, אבל נראה אותך מצליח להסביר את הרעיון הזה למארחת!)

הדלקת נרות השבת היא באופן מסורתי, באחריותן ובזכותן הבלעדית של נשים יהודיות. המצוות מתוארכת לתקופה שבה אבותינו היהודים הקדמונים ניהלו קיום מדברי נוודי וחיו באוהלים. היהודים הנוודים כמו שרה ורבקה שלטו באוהלים שלהם עם מוט ברזל ושמרו בקנאות על כל הטקסים הביתיים. נשים הדליקו את הנרות (למעשה מנורות) לציון כניסת השבת.

לפמוטים של שבת, למנורות יהודיות ולחנוכיות יש דרגות שונות של משמעות פולחנית ודתית. מה שחשוב הוא הדלקת נרות השבת בפועל 18 דקות לפני שהכוכב השלישי נראה בשמים ומסמל את כניסת השבת. אם יש לכם רק בקבוק יין ישן לשמש כמחזיק נר להנחת על צלחת, אתם עדיין שומרים על מסורת השבת. בתקופות קשות יותר, הפתרונות הללו היו לעתים קרובות האפשרות היחידה.

פמוטי שבת מסורתיים ומודרניים

- נדב ארטכיום, לרובנו יש הרבה יותר מזל. סט נרות שבת כסף הוא פריט ביתי סטנדרטי עבור רוב המשפחות היהודיות. פמוטי שבת מסורתיים עשויים בדרך כלל בעבודת יד מכסף סטרלינג 925. הם יכולים לקבל השראה מסגנונות אירופיים אשכנזים עתיקים, או צורפות יהודית מזרחית – ותימנית מסורתית במיוחד. הסגנונות המזרחיים כוללים לרוב עבודת פיליגרן מכסף עמוסה ומעוטרת. צורפים ישראלים אוהבים להוסיף שיבוץ אבני חן כמו אמטיסט ולאפיס לקישוט נוסף.

לכל קטגורית הפמוטים בעבודת יד שלנו לחצו כאן

פמוטי שבת מודרניים עשויים כמעט מכל חומר. החומרים הפופולריים ביותר הם אלומיניום אנודייז וקרמיקה. אנחנו גם רואים כמה עיצובים מדהימים מנחושת, בטון יצוק וכל מיני חומרים מרתקים שבעבר היו להם רק יישומים תעשייתיים. אם אתם חובבי ארט דקו, אוהבים מינימליזם או צבעים עזים, פמוטי שבת עכשוויים יוסיפו את הגימור המושלם לשולחן האוכל שלכם. הם גם מגוונים מספיק לשימוש בחדרים אחרים, או אפילו במרפסת, בפטיו או בחוץ בערב קיץ נעים.

גביע קידוש ירושלים העתיקה מכסף טהור גביע קידוש ירושלים העתיקה מכסף טהור - נדב ארט

ארוחת השבת המסורתית מתחילה באמירת ברכת הקידוש על גבי כוס יין. ברכת הקידוש היא למעשה מצווה והיא מקדשת את השבת כיום מנוחה. כל משתתף בארוחה, גם ילדים, לוגמים מכוס הקידוש. אם האורחים מעדיפים לא לשתות יין, מיץ ענבים לא אלכוהולי הוא חלופה מקובלת ליין. (תירוש)

הקידוש הוא רק טקס קצר, אבל הוא טקס יפהפה במיוחד. בהחלט שווה להשקיע בכוס קידוש בעבודת יד כדי לכבד את הטקס השבועי. כוסות קידוש או ערכות קידוש מיודאיקה מסורתיות עשויות מכסף סטרלינג 925 בעל סגנונות משתנים. רוב כוסות הקידוש המסורתיות מכסף הן בעיצובים המתחלקים לעם רגל או בלי רגל. הצורות הפשוטות הללו יהיו ניתנות לזיהוי מיד לאבותינו הקדומים. עיצובים יוקרתיים יותר חוקרים את מסורת הגביעים, עם גביע עדין בשילוב גבעול ארוך.

כוסות קידוש מעוטרות לרוב באמייל כחול. האמייל יכול להבליט עיצובים גיאומטריים, מוטיבים טבעיים, אותיות עבריות או אפילו סמליות ומוטיבים יהודיים. עיטורים נוספים כוללים כיתוב ומוטיבים בהלחמה מכסף בהטבעה או חריטה. אם אתם רוצים כוס קידוש יוקרתית באמת, המוצרים הנמכרים ביותר שלנו הם מגוון גביע כסף סטרלינג 925 בשילוב שכבה דקה של ציפוי זהב בתוך כלי השתייה עצמו.

לכל הכוסות הקידוש בעבודת יש שלנו לחצו כאן

כוסות קידוש מעוצבות ומודרניות

כוסות קידוש מודרניות לוקחות את היצירתיות לרמה חדשה. היו שיפורים טכנולוגיים משמעותיים בעשור האחרון, והרבה יותר קל לבעלי מלאכה מסורתיים לחקור חומרים מודרניים. דוגמה טובה היא אלומיניום אנודייז, שהוא מוצר תעשייתי מיוחד. מעצבים מלאי דמיון ראו את היופי הטמון בו ואת הפוטנציאל למוצרים אמנותיים. כוסות קידוש מאלומיניום אנודייז מביאות מראה אולטרה מודרני לכל שולחן או ארוחת שבת. הצבעים הנועזים והעיצובים הבולטים ידהימו את אבותינו היהודים.

לכל הכוסות קידוש שלנו בהתאמה אישית לחצו כאן

קרשים לחלה לשבת על קרש עבודת יד

 

- נדב ארטלאחר ברכת הקידוש מגיעה החלה, או לחם השבת. חלק מהמשפחות עוקבות אחר המסורת המלאה של קימה מהשולחן לנטילת ידיים בין הקידוש לחלה, ואף ישבו בדממה עד לברכה והגשת החלה (המוציא). רוב המשפחות האמריקאיות המודרניות פשוט פורסות או קורעות את החלה ומעבירות אותה מסביב לשולחן. המצווה דורשת לאכול את החלה עם קורט מלח.

חלה לשבת (וחגים) הוא מאכל פולחני וכדאי לקנות לו קרש חלה בעבודת יד עם סכין תואמת. כאשר אתה קונה קרש חלה הדבר הראשון שאתה צריך לבדוק הוא שזה פריט פונקציונלי ולא רק יפה. אני מקווים  שתשתמש בו אלפי פעמים במהלך חייך, ואפילו תוריש אותו לאחד מילדייך, בשביל שתוכל לשמור עליו שנים רבות ולהעביר אותו בירושה הלאה חשוב לוודא שקרש הלחם עמיד, יציב וקל לניקוי.

לכל קולקצית הקרשים ללחם שלנו לחצו כאן

תענוג אמיתי לערוך שולחן שבת יפהפה. אם אתה משקיע ובוחר לפרוס מפה לבנה ונקיה, מפיות וכלי כסף נוצצים, קרש חלה צבעוני בעבודת יד הוא תוספת נפלאה לשולחן ארוחת השבת. רוב לוחות חלה עשויים מעץ, אך גם כסף וקרמיקה הם אופציה. מעצבים ישראלים מעדיפים בדרך כלל צבעים עזים, עם מוטיבים של שבת וסמלים יהודיים. קישוטים טבעיים כמו גפנים, עלים ורימונים הם מאוד פופולריים.

כלי שולחן וכלי כסף בעבודת יד לשבת אין סכו”ם או כלי אוכל מיוחדים לשבת, אבל יש פריטים יפים כמו כלי לדבש, מגשי הגשה, מחלקי יין וסט ליקראים  לאלכוהול שייצרו מראה של שולחן שבת המתאים לארמון יהודי תנ”כי. כלי השולחן לשבת לא חייבים להיות כלים וצלחות נוצצות מכסף סטרלינג 925. כלי שולחן מודרניים לשבת מגיעים בכל סגנון שאפשר להעלות על הדעת. ההשפעות כוללות עיצובים סקנדינביים ויפניים עכשוויים, מינימליזם, ארט דקו ואפילו סגנונות תעשייתיים.

חשוב לזכור שמסורות יהודיות התפתחו במשך ארבעת אלפים שנה לפחות. בעלי מלאכה, אמנים ואומנים יהודים הושפעו ובהשראת כל מסורת שפגשו הופכת לאומנות מרשימה. מעצבים וצורפים ישראלים מודרניים מוקסמים מרעיונות חדשים וחדשנות טכנית. הם אוהבים להתנסות ולא מפחדים להיכשל עד שהם סוף סוף מגיעים לשלמות. התוצאות הן מגוון מרשים יוצא מן הכלל של יודאיקה מודרנית וכלי שולחן לשבת.

עשרת המוצרים הנמכרים ביותר לשולחן שבת

איפה קונים יודאיקה באינטרנט – המדריך המלא - נדב ארטאם אתה רוצה ליצור שולחן מושלם לארוחת שבת, או שאתה מחפש הצעות לקניית מתנות לשבת או לחתונה יהודית, עיין ברשימת הבסט סלרים שלנו לארוחת שבת. רוב הפריטים ברשימה  אידיאליים גם לחגים יהודיים, או לכל חגיגה אחרת.

  1. פמוטי שבת
  2. חנוכייה או מנורה יהודית
  3. מדליק לנרות שבת
  4. כוסות וצלחת לקידוש
  5. קרש וסכין חלה
  6. דבשייה
  7. מחלק יין
  8. סט קידוש לשבת 
  9. מפיונים
  10. סט הבדלה למוצאי שבת

כל הפריטים ברשימת הטופ עשר לארוחת שבת זמינים בסגנונות מסורתיים ומודרניים וידהימו את אורחי השבת שלכם. לצפייה בכל פריטי היודאיקה המשובחים שלנו שתישאר איתכם לכל החיים אשר יהפוך עם הזמן לירושת משפחתית עם ערך סנטימנטלי אישי! 

לחצו כאן

קצת על האומן -אבי נדב:

לעוד מאמרים שאולי יעניינו אתכם​

כל מה שצריך לדעת על יודאיקה מכסף  - נדב ארט

כל מה שצריך לדעת על יודאיקה מכסף

 יודאיקה היא כינוי ליצירות אמנות, תכשיטים ופריטים סמליים ביהדות המשמשים כפריטי נוי שימושיים עבור טקסים יהודיים מסוימים. כיום יש מגוון חנויות פיזיות או חנויות מקוונות אשר מייצרות, מעצבות ומוכרות פריטי יודאיקה נאים, אותם אנשים קונים מכל מיני סיבות. המוצרים כוללים פמוטים ותכשיטים, כלי מטבח וכוסות קידוש ועוד מגוון רחב של פריטי יודאיקה. המונח “יודאיקה מכסף”,

קרא עוד »
למה דווקא פמוטים מכסף?

מה המשמעות של הדלקת נרות ולמה דווקא לרכוש פמוטים מכסף?

אין ממש משק בית יהודי שלא נמצאים בו פמוטים לשבת. לא משנה כמה דתיים בני המשפחה, מחילוניים גמורים לדתיים ומסורתיים, קבלת השבת עם אש וברכות נמצאת עמוק בשורשיו של האדם היהודי. המאמר הבא יציג לכם את קולקציית פמוטי כלי הכסף  של אבי נדב ומה שמבדיל אותם ממוצרים אחרים בעולם היודאיקה. לשמיעה של כל המאמר לחצו

קרא עוד »
5 סיבות שכדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור 5 סיבות שכדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור - נדב ארט

5 סיבות מדוע כדאי לקנות פמוטים לשבת מכסף טהור

תוכן עניינים בין אם אתם דתיים או לא, פמוטי כסף לשבת הם מוצר חובה בכל בית יהודי. חלקם עוברים מדור לדור, חלקם חדשים לגמרי, אבל כולם הדגמה לחשיבות השבת והמשפחה. המאמר הבא ישפוך אור על אודות מוצר היודאיקה הזה, מהטקסים והמשמעויות של כל החומרים ועד לקולקציית הפמוטים העצומה של נדב ארט.   לשמיעה של כל

קרא עוד »

סל קניות 0

שתפו את המוצר

נוסף לרשימת המשאלות!